Tips voor het gebruik van duurzame (retour)verpakkingen

982

Consumenten winkelen meer en meer online. Hierdoor is het voor (web)winkels steeds belangrijker om een duurzaam retourbeleid te hebben. Immers, hoe meer verkochte producten, hoe meer producten retour worden gezonden. Hoe kunnen producten het beste duurzaam geretourneerd worden en welke retourverpakkingen zijn daarvoor het meest geschikt? Vijf tips!

Retourneren: voorkomen is beter…

Het belangrijkste dat bedrijven kunnen doen is het voorkomen van retourzendingen. Omdat niet alle geretourneerde producten nog eens verkocht kunnen worden, zorgen retourzendingen voor aardig wat verspilling. Bovendien is de CO2-uitstoot van een retourzending hoger omdat het product twee keer heen en weer gaat. Bedrijven kunnen dit voorkomen door de klanten te voorzien van complete  productinformatie en -foto’s, zodat de klant precies weet wat te verwachten van het aangeschafte product. Zo wordt het aantal retourzendingen flink teruggebracht.

Een andere manier om retourzendingen te voorkomen is door het aanbieden van een proefmonster. Als consumenten dan niet tevreden zijn, hoeft er geen grote hoeveelheid van het product teruggestuurd te worden. Portieverpakkingen, proefmonsters of mini’s verpakt in flexibele verpakkingen, zoals stazakken of pouches, passen in de meeste gevallen door de brievenbus en voorkomen op deze manier niet alleen verspilling, maar zijn ook nog eens veel milieuvriendelijker dan de meeste andere verpakkingsvormen dankzij de geringe diktes.

Verpak uw producten in een goede, passende verzendverpakking die het product beschermt tijdens vervoer. Let bij het kiezen van bijvoorbeeld een verzenddoos niet alleen op het formaat, maar ook op de juiste golfkwaliteit. Kwetsbare zendingen kunnen het beste worden voorzien van een waarschuwingsetiket. Zo komen er minder beschadigde artikelen retour.

Retourverpakkingen meezenden

Zend een retourverpakking mee. Mocht een consument een product terug willen sturen, dan weet je als retailer tenminste zeker dat deze zo goed mogelijk beschermd wordt.

Hergebruik als retourverpakking

Voordeliger  en milieuvriendelijker dan een retourverpakking meezenden, is om een verzendverpakking te gebruiken die tevens geschikt is voor hergebruik als retourverpakking. Er bestaan tal van verpakkingsoplossingen die eenvoudig hergebruikt kunnen worden als retourverpakking. Bijvoorbeeld de  verzendzak met dubbele plakstrip: hiermee kan de consument de verzendzak weer dichtplakken en de inhoud retour zenden. Denk aan PostNL, H&M en ZARA; allen hebben een handige verpakking voor kleding die tevens dienst kan doen als retourverpakking. Een retourdoos werkt volgens hetzelfde principe: dankzij een dubbele plak- en een scheurstrip is de doos eenvoudig weer te vullen en te hersluiten. Het product is daardoor net zo goed beschermd tegen schade tijdens de retourzending als tijdens het bezorgen.

Een doos met een ‘easy open-functie’, zoals een geperforeerde scheurrand, is speciaal ontwikkeld om ervoor te zorgen dat deze eenvoudiger te openen is. Bijkomend voordeel is dat de dozen minder snel beschadigd raken tijdens het openen, waardoor ze goed te hergebruiken zijn als retourverpakking.

Retourneren van de verpakking: statiegeld

Versproducten kunnen vaak helemaal niet geretourneerd worden. Wel kun je een retoursysteem opzetten voor de verpakking zelf. Een isolatieverpakking is namelijk niet altijd even milieuvriendelijk. Ze bestaan nogal eens uit materialen als EPS, EPP, polypropyleen en polyethyleen. Het zou zonde zijn als deze verpakkingen slechts eenmalig gebruikt worden, terwijl ze vaak prima herbruikbaar zijn.

Een bekend voorbeeld van een retoursysteem voor verpakkingen is natuurlijk de boodschappenkrat van de bezorgservice van de supermarkt, waarvoor je statiegeld betaalt. Ook voor isolatieverpakkingen kun je statiegeld vragen om zo hergebruik te stimuleren. Een voorbeeld hiervan is de Thermobag, een van de meest duurzame oplossingen in gebruik, vervoer en materiaal. De tas is tot honderd keer herbruikbaar. Consumenten kunnen de tas na bezorging direct mee teruggeven, waarna deze gereinigd kan worden en opnieuw gebruikt. Daarnaast kunnen ze de tas ook zelf blijven gebruiken.

Duurzame verpakkingen: maak het leuk

Gelukkig zijn consumenten in de meeste gevallen blij met hun bestelling en besluiten ze deze te houden. Voorkom dat ontvangers blijven zitten met onnodig restafval en zorg dat deze herbruikbaar is. Uit onderzoek van Dotcom Distribution blijkt dat 90 procent van de ondervraagde consumenten een mooie verpakking bewaart of deze opnieuw gebruikt. Nadeel is wel dat bij zulke verzendverpakkingen vaak milieuonvriendelijke inkt gebruikt wordt om de dozen op te leuken. Vraag daarom naar een verpakking waarbij gebruikgemaakt is van inkt op waterbasis.

Kan de verpakking niet hergebruikt worden? Voorzie de verpakking dan van speciale logo’s waarmee klanten kunnen geïnformeerd worden over het scheiden van verpakkingsafval. De labels, die zijn opgenomen in de weggooiwijzer, zijn speciaal ontwikkeld voor de e-commercesector en zorgen ervoor dat verpakkingen op de juiste manier kunnen worden gescheiden door de consument.

Bron:emerce.nl